lørdag 29. oktober 2011

Ønsket om å "Glede"

Det er kanskje noe medfødt eller muligens tillært (hva vet jeg?)
Iallfall funderer jeg rundt dette nå i disse "snart" advent's og Juletider...
Hvordan skal jeg klare å gjøre de viktigste personene i mitt liv Glad!!
De handler ikke om å kjøpe den dyreste gaven, 
-ikke om å gi noen det de ønsker seg heller...egentlig...
[Jeg vet ikke om jeg selv blir noe gladere av å få noe dyrt og flott]
-forresten vet jeg at jeg IKKE blir det....vanskelig som jeg er ;)
Men i utgangspunktet handler dette ikke om meg som få'er....

Men hvordan jeg skal klare å vise min kjærlighet/omtanke og dette ønsket om å GLEDE.
-sånn at det blir sittende igjen som en følelse [en samlefølelse]
-i minnebanken hos den som får...

Et år laget jeg adventskalender til mamma'n min...
Kjøpte småting, laget noe selv...og pakket inn så fint jeg kunne...
-det hele tok en del tid og var igrunnen veldig koselig og "julete" for meg...
Tror jeg gledet meg hele den ca. en mnd det tok før jeg hadde alt klart...
-og kunne poste pakken [jeg bodde i Sverige på den tiden]
Hun fikk pakken i riktig tid, rett før 1 des...
Det var en overraskelse Adventskalender...
-hun ble både overrasket og veldig GLAD :)

Jeg har gjort det samme til mine barn noen år...
-og til andre folk jeg har kjent [i før]
Alle har blitt Glade...
Så sluttet jeg å Glede meg over det...
-det ble liksom forventet at kalenderen fra mor skulle komme hvert år...
Da ble meningen [tanken bak] helt borte for meg...
-så nå har det gått mange år uten adventskalender laging....

Jeg har lovet at jeg skal lage til barnebarna når de etter hvert blir store nok...
-til ikke å forvente, men bli glade for småting....
Og om jeg har glede av å lage det til også...helst :)

Så til disse Julegavene...jeg har ikke mange å kjøpe til igrunnen...
-men helst skulle jeg jo sett at de få ble skikkelig GLADE...
Bompene er for små begge to enda til å forstå noe av denne Jule greien...
-og da har jeg jo bare de voksne igjen...
Jeg vet sånn noenlunde hva de ønsker seg eller behøver...
-og de vil nok bli glade uansett hva jeg finner på å gi...
Men jeg vil treffe rett...
-har lyst til å klare å overraske eller sette spor [i minnebanken]
Det burde jo bety noe mer en bare kr. og øre...
-og saker de likegodt kunne skaffet seg selv liksom...
Og jeg skulle jo helst sett at jeg selv hadde noe glede av innkjøp og jule styr'et...
(-det har jeg faktisk :) -jeg liker denne juletiden...
-jeg liker forberedelser og hemmeligheter...
[-liker å pakke inn gaver og gjøre det fint, spesielt og fra meg]

Så ønsket om å GLEDE finnes...
-om jeg lykkes like bra alltid er mer uvisst...
-det er når jeg selv mister gleden ved det... -jeg mener jeg misslykkes...
Usj...for en egoist...-men det er nok slik det ligger til...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...