tirsdag 11. februar 2014

Tapas kveld (oppskrifter)

På menyen hadde jeg:
Poteter i slåbrok
Foccatia brød (-mamma frk. -og store Bump laget for meg)
Vårruller (-mamma lille Bump laget)
Pasta salat
Kjøttboller med tomat/paprika saus
Glassert ribbe
Scampi med hvitløk
Baconloff med ost og oliven
Kyllingvinger (-mamma lille Bump laget) 
Spyd med melon, spekeskinke, agurk og druer
+ulike ferdigkjøpte dressinger og sauser...

 Pasta Salaten...
-enkel og grei og kunne med fordel lages dagen før...
 1 pk majones
1 boks creme fraiche
1 boks mais
1 liten rød paprika
3/4 agurk
1 boks skinke (picnik el bog)
Pasta skruer 

Kok pasta skruer etter anvisningen...
Bland sammen majones og creme fraiche i en stor bolle.
-rør inn maisen, 
-kutt opp paprika, agurk og skinke passe store biter og bland inn i røren etter hvert.
Den ferdig kokte pastaen avkjøles før den røres inn til slutt.
(-ta den ut av kjøleskap ca.en time før servering, den er best romtemperert..)

Glasert svineribbe 
(-min selvkomponerte vri..)
Restene av søndags middagen ble skjært fri for ben...
-kuttet opp i passe store tapas biter og fryst...
Opptinte ble de lagt i langpanne med litt soyasaus og litt balsamico krem...
-og satt inn i kald ovn som skulle varmes opp til 200gr for resten av rettene...
Jeg vendte litt på dem innimellom...
-drysset tilslutt med litt brunt sukker og lot dem stå noen minutter på steking der...
De ble bra på smak, -bare et lite snev av søtt...

Poteter i slåbrok
-bilde før steking...
  1 kg poteter (-kok dem først)
10 skiver parma skinke
2 ss oliven olje
1 ts havsalt
1/2 ts kvernet pepper
10 blad frisk basilikum
10 cherry tomater
50 gr parmesan

Pakk inn potetene og legg i ildfast form 
(-jeg hadde ikke nok parma skinke til alle så noen fikk vanlig spekeskinke kledning
-dryss over olje og stek på 200gr i 20 min
Høvle over parmesan, salt og pepper og pynt med tomater og basilikum.

Baconloff med ost og oliven
8 skiver formloff
16 skiver bacon
snøfrisk el philadelfia smøreost
2 dl sorte oliven

Fjern skorpen på brødet, smør med ost og del dem i to.
Ha på hakkede oliven og rull inn i bacon.
Stek i 5-10 min på stekepanne 
Rett og slett vanvittig godt :)

Spyd
-trenger ingen forklaring...

Scampi med hvitløk 
 500gr rå scampi
2 dl nøytral olje
2 hvitløk i skiver
1 sitron
1 ts salt
1 rød chilli

Skrell scampi
-ha 5-6 ss sitronsaft i oljen, samt grove biter av sitronskallet.
Ha i hvitløk skiver og kuttet chilli i oljeblandingen.
La scampien marineres i noen timer
Jeg hadde alt i en pose slik at jeg var sikker på at alle scampiene ble marinert...
-vendte på blandingen ett par ganger...
Hell det hele ut i ildfast form og stek på 200gr i ca 8 min

Kjøttboller
800 gr karbonade deig
2 egg
50 -60 gr loff smuler
1 liten ts cayenne pepper
2 små revne rødløk
1 neve blad persille
pepper

Bland alt og lag fine runde kjøttboller -ikke overstek dem...
-meningen er at de skal koke i sausen...

Jeg brukte en pk karbonade deig og en pk kjøttdeig...
-1 litt stor rødløk som jeg kjørte til mos i blender.
 Hadde i litt soya saus(1-2 ss) og litt vann i deigen tilslutt (syns den ble for fast uten)

Jeg ville ikke koke mine kjøttboller i saus så jeg etterstekte dem i ovn 10 -15 min
-ca 1 time før servering...-dekket med folie og ventet på gjestene ;)

Tomat/paprika saus
2 bokser cherry tomater
1 liten rød paprika
1/2 liten hvitløk
150 gr finhakket sjalott løk
3 skiver sitron skall i tynne strimler
1 ts paprika krydder
25 gr finhakke persille
Varm litt olje og stek løken nesten mør
-tilsett hvitløk og stek 2 min til
Tilsett tomater, sitronskall, paprika krydder og persille
-kok i 40 min. 
Kjør med stavmikser litt i sausen før den varmes opp igjen og smakes til... 

Både saus og kjøttboller ble laget dagen før... 
-og som sagt så skulle egentlig bollene kokes i sausen litt før servering...
(-men så er ikke tomatsauser det beste jeg vet...-så jeg hoppet over det...) 

Alt var veldig godt... 
-alle rester er nå oppspist...-de smakte like godt til siste slutt ;)
  
Ha en fin dag :) 

2 kommentarer:

  1. Såg kjempefint og godt ut:) Grei mal å gå etter

    SvarSlett
  2. Takk Ann Elin, -den malen blei veldig grei... -og kjempegodt var det :)

    SvarSlett

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...