mandag 29. oktober 2012

Thailand turen...-litt bilder :)

Jeg reiste den 10 og kom hjem igjen den 25 okt...
-landet altså i Bangkok morgenen den 11 okt... (-flyreisen tok jo sin tid)
Vel fremme ble jeg hentet og så var vi innom mamma Lille Bump's søster et par timer...
-mamma'n hennes var også der...
Veldig merkelig å komme ut i den varmen... -jeg var jo ganske så vinter kledd...
-det så ikke varmt ut..-litt sånn disig og grått som det er her på ruskete høstdager...
Det tok meg flere dager å venne meg til akkurat det... 
[Hjernen ville liksom ikke tro at det faktisk var varmt ute...] 
Pakket litt klær og reiste (sikkert sydover) til Ban Phe der vi sov første natten...
Jeg var jo litt ør (sover ikke på fly) -og alt var skikkelig nytt og spennende...

Jeg hadde på bilturen ned mitt første -og eneste.. -møte med "normale" Thai toalett... 
-grøss..he he.. Nei, jeg var igrunnen forberedt (så det gikk så greit..)
   Den velmenende onkelen som kjørte oss "nesten" dyttet meg inn dit..
 -han pratet en masse jeg ikke forsto...
Tisse skulle jeg vist...-om jeg måtte eller ikke...

Det ble "stapp" mørkt klokken ca 18 på kvelden... -vi gikk ut og spiste i Ban Phe...
-en hyggelig liten plass... -og Thai maten var god :)

Jeg sovnet veldig tidlig... -overveldet etter reisen -og alle nye inntrykk...
Neste dag tok vi speed-båt over til Kho Samet.. -der ble vi i to netter...
Jeg var faktisk ganske "bubbis" for alt mulig de første 4-5 dagene... 
"Buggs" -og alle andre ukjente og farlige saker...
På Kho Samet hadde vi først en hytte fullt av mikroskopiske maur overalt...
-i sengen og eller alle andre steder... 
Utenfor var det en stor veps lignende sak som bodde i en bambus stol....
-den var vist farlig fikk jeg vite... -veldig farlig... 
Den måtte jo selvsagt ta feil av meg og stolen på en av sine stadige inn og utflyginger...
 -ble et veldig UÆÆÆ -og kjapt av med toppen på trappen der...  Usj...
Vi leide oss ny bungalow neste dag... -et flott rom med ingen "buggs"...
Der fikk jeg da istede besøk i dusjen av en frosk... -en vaske ekte jungelfrosk sikkert...
De skal jeg si gjorde underverker for min skepsis...-he he...
-og så kom det andre STORE flygende saker...  -ikke på meg... -men veldig nær...
Siste kvelden der.. -da vi satt ute å spiste... 
-vandret det så fint en kakkelakk på bortimot 3 cm rundt med beina våre... 
  Alt... -var skikkelig skummelt disse første dagene... 
-jeg var ordentlig pysete...-og sikkert en plage for mitt reisefølge... (unnskyld i så fall)
Her er de... -noen av mine skumle saker...
Moskitoen likte meg... -enda det var smøre regime to ganger daglig...
-solkrem hver morgen... -og mygg middel hver kveld...
 -de brydde seg ikke så mye om middel... -fant meg og stakk likevell... 

Vi reiste videre til Pattaya og ble der i 4 netter...
-tråkket en del på kjøpesenter... -og hadde det fin fint... 
Jeg tok manikyr og pedikyr, olje massasje (Relax) -som var alldeles fantastisk nydelig...
-der ble heldigvis skepsisen også borte etter hvert...
Tok oss en dagstur til Kho Lan (-ikke helt i form på grunn av varmen den dagen)
Jeg spiste en "Bugg" -gress hoppe... (-den smakte papp)
 Her lager damen kveldsmat til oss... -vi spiste mye og ofte...
-grill spydene var veldig gode...-den normale frokost maten.. -sammen med stick rice.. 
 Ferdig i Pattaya reiste vi til Bangkok (2 netter) 
-var bl.a i Kinatown og handlet på marked klokka 4 på natten...
Spiste enda mer... -her (på bildet under) -ute langs veien... 
-denne kvelden satt jeg å studerte bordet vårt...
Oppdekningen så ut som da jeg var liten å lekte med mamma's avlagte fat og kopper...
Mye plastfat/skåler...gamle bulkete tinnkrus... -og rosete tallerkner i ulike mønster... 
  I Bangkok var det travelt... skittent, mye folk og trafikk... 
-ingen koselig plass å ferdes ute...
Jeg måtte bare snik ta et bilde av denne "herren"...-en til satt å sov like bortenfor... 
-dette er på gaten like utefor hotellet vårt...
Hunder lå og sov litt både her og der... -skabbete og fulle i sår mange av dem...
-de var minst to som bodde på standen på Kho Samet også...

Etter Bangkok dro vi nordover til Ayutthaya (1 natt) -der besøkte vi bl.a et tempel...
-var også på båt markedet der...
-og så reiste vi videre til hjemmet til mamma Lille Bump, Saraburi (1natt)
-hilste på pappa'n hennes -og var ute å spiste med slektninger og venner på kvelden...

 Vi tok så tog tilbake mot Bangkok... 
-bodde de tre siste nettene på et hotell i utkanten av byen.. 
Shoppet litt, -var på besøk hjemme hos søster og mamma'n... 
Thailand besto ville jo selvfølgelig ha så mye tid som mulig med Lille Bumpen...

Det har vert en kjempefin tur... 
-jeg er veldig glad for at jeg ble med på reisen... 
Vi har fartet mye rundt (kanskje litt for mye) -og jeg har fått sett en masse... 
-både nydelig og mindre nydelig... -et land med mange kontraster...
Det er for oss en helt annen verden... 
En opplevelse for livet :)
Jeg reiser kanskje tilbake en gang... 
-jeg er overbevist om at det er så veldig mye mer å se og oppleve...
Bangkok klarer jeg meg nok fint foruten... 
-men jeg likte det lille jeg fikk se av Ayutthaya og Saraburi utrolig godt...
Shoppingen...-selv om vi gikk milevis på kjøpesenter...
-kunne jeg nok også tenkt meg litt mer av...

Det ble et langt innlegg dette... -enda er det veldig kort fortalt...
-det fins flere bilder og flere historier fra turen... 
Om noen er interesserte av det kan jeg lage flere innlegg senere...

I Thailand er det nå år 2555, -ikke 2012 som her hos oss...
Ønsker alle en god og fredfull natt...-og en fin ny uke :)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...