torsdag 4. februar 2016

Siden sist...

-det ble en lang tirsdag, -øsende regnvær, -bytur og MR time..
Igår bestemte jeg meg for å starte opp skikkelig med....
-prosjekt "ME-MBF" 
Altså målet er "Mer Energi - Mindre Buk Fett" ved å spise sunnere, renere og mer fornuftig...
-etter Berit Nordstrand metoden....

Jeg begynte jo å lese meg jo opp på dette den 12 januar...
-og ble en smule forskrekket da jeg sjekket midjemålet....-skrekk og gru!!!
Heldigvis var vekten uten batteri så jeg slapp det sjokket....
-noen ting er liksom best å ikke vite....
Det ble iallfall brått bestemt at jeg med fordel kunne endre litt på kostvanene mine...
-både for midjemål(-og vekt?) -men ikke minst for å bli friskere og få mer energi....

"Begynn før du er klar" -så jeg startet øyeblikkelig....(-sånn halveis..)
-og siden har jeg fortsatt samtidig som jeg har testet, lest og lært...
Igår følte jeg meg klar for "start skuddet" 
-og laget et skjema for vekt, og cm mål diverse steder der buk fettet kan følges...

Det er en sak som er viktig med denne kost omleggingen...
-og det er at jeg skal kose meg mer...
For mitt vedkommende vil det si at jeg IKKE skal tenke negativt...
-om jeg ev.velger å spise noe jeg egentlig skal forsøke å unngå....
DET ER VIKTIG!!
Jeg har vert på generasjons treff i barnehagen idag...
-og der var det fastelavens boller og andre boller -alle med sukker og hvitt mel....
Jeg tenkte før jeg gikk at jeg skulle holde meg til bare kaffe...
-men jeg koste meg likevell med en vanilje bolle sammen med Bumpene...
Ikke fordi jeg hadde vanvittig lyst på boller...
-men fordi når Bumpene inviterer besto på fest så er det KOS!!!

Så langt gjør det liksom ikke så mye om jeg av og til får i meg litt av sånt jeg ikke skal ha.....
-så lenge jeg konsentrer meg om å få i meg de nyttige sakene til hvert måltid, -hver dag...
Og tro det eller ei...-det er likevel helt sant...
-jeg målte meg til hele 15 cm mindre midje mål igår -og det på bare 22 dager...
Jeg har litt vondt for å tro på målebåndet mitt selv....-men...
-det er jo mulig jeg hadde en særs oppblåst dag ved første måling, -ny skadet var jeg jo også...
Jeg har overhode ikke vert aktiv på noen måte disse dagene....-heller motsatt...
-men det merkes faktisk bittelitt på klærne at endring pågår....
Mer energi har jeg derimot ikke merket noe til...
-men som sykmeldt og inaktiv har jeg jo ikke merket noe til min vanlige utslitt'het heller...

Altså...-mål og vekt ble behørig notert igår...
-og det er derfra jeg skal følge utviklingen litt mer grundig...-sånn ca.1 gang pr uke...
Det er tenkt en "skrot mat" dag pr. uke...-dagen der en kan spise hva man vil...
-jeg setter ikke min til lørdag....
 Vil heller ha en variabel slik at jeg kan plassere den etter hva som passer meg best...
-uke for uke, -etter hva jeg har på planen...
Men, igjen, -det er viktigst å kose seg...
-så jeg er ikke så super nøye på å overholde "skrot" dagen...

Mitt største problem er jo fremdeles å greie å få inn nok måltider pr.dag...
-det blir sikkert bedre når jeg (-forhåpentligvis snart) kommer meg på jobb igjen....
Dagens middag:
Selvkomponert salat (-nesten Italiensk) med stekt sei og litt paprika...
Jeg laget min egen majones igår; -salaten er av den, litt gresk yoghurt og litt sennep...
-iblandet revet gulrot, eple og hodekål, en neve havregryn og diverse krydder...

Frokosten var gresk yoghurt med litt honning, nøtter, frø og bringebær...
-og jeg har spist avokado med pepper og noen dråper olivenolje...
Nå står det sorte oliven, -kakao nibs -og litt nøtter klar til kveldskos...
-har også noen grønnsaker og dipp klar i kjøleskapet om jeg skulle få lyst på det...

Ha en fin kveld alle sammen :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...