søndag 10. februar 2013

Oppskriften...

-på denne klubbmaten fant jeg altså på internett...

Gratinert kylling/pastarett
500gr pasta penne
8-9 kylling fileter (-jeg brukte en 1100gr's pk)
2 gulrøtter
2 squash
1 stor løk
1/2 pk ternet bacon 
1 boks crème fraiche
2 bokser hermetisk hakket tomat
salt og pepper

Kok pastaen.
Del opp og fres bacon, gulrot og løk (jeg hadde ganske små biter)
Ha i ternet squash og tomater og la alt surre sammen i 5-10 min.
Del kyllingen i terninger og stek for seg.

Bland så alt sammen og rør inn crème fraiche til slutt...
-smak til med salt og pepper

Ha i ildfast form, legg på revet ost... 
Stek på 200gr i 20 min...

Det blir ganske mye av denne oppskriften... 
-jeg fyllte en stor ildfast form + en paiform..
Har spist rester i dagesvis...
Til dette serverte jeg Foccacia brød...
-med og uten oliven...

Foccacia brød
 (normal langpanne)

1 kg hvetemel
1 liter vann 
1 pk normal gjær (ikke tørrgjær til denne)
20 gr salt

Rør ut gjær i 1 liter lunkent vann, visp inn 20 gr salt og rør så inn hvetemelet...
-deigen blir ganske løs... -hev den under plast i 30 min... (-den bør bli dobbel)
Tøm den ut på bakepapir kledd langpanne...

Jeg delte deigen i to boller før heving siden jeg skulle blande inn oliven i den ene...
-klippet opp hvitløk marinerte oliven i passe biter og blandet inn ...
(pass på at ingenting er synlig da brødet stekes på sterk varme)
 -før jeg helte ut naturell på ene siden og oliven fyllt på andre siden av pannen..
-de fløt fint sammen til ett brød....
  
Sprinkle olivenolje over det hele... -og dryss på ca 1 ss grovsalt eller maldon salt..
-og krydder om d ønsker det...
Stek på 250 gr i 25 min....

Kan eventuelt fylles med for.x fetaost, soltørkede tomater eller annet...
-men ev fyll bør ligge inni deigen så det ikke blir svidd...

Her er linken jeg brukte, med bilder hvordan det hele skulle gjøres
 Foccacia  
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...