tirsdag 3. mars 2015

Ferdig...

-fundert for denne gang....
(-eller...-muligens det er å overdrive)
Jeg er og blir en tenker... 
-det surrer å går oppi toppetasjen hele tiden liksom...
Bevisst eller ubevisst...
-noe nyttig og annet helt unyttig eller totalt meningsløst...
Etter å ha publisert innlegget med gullfisken...
-kom jeg over en link om "høysensitivitet" på facebook...
Den leste jeg, -mest fordi noen spurte meg for en stund siden om jeg var det....
Jeg ante ikke hva det var snakk om den gangen...
-men vedkommende syntes visst beskrivelsen av det passet på meg...

Så jeg søkte opp dette og besvarte ett par tester på det...
-mine score var 99 på den første testen... -og 24 på den andre....
Den første sa om en scoret over 60 var det sannsynlig at en var høysensitiv...
-den andre at score over 14 tydet på det...

De forklarer det som samme sak som at noen er A og noen er B mennesker...
-om dette stemmer er jeg altså en Sensitiv B...-he he...

Tenk det :-)
-men... -tull til side... 
-det var jo faktisk mye der som stemmer ganske bra med min virkelighet...
Jeg ser ikke noe særlig på tv..-leser helst ikke nyheter (-ikke hører på sånt heller)
-fordi det plager meg med all elendigheten som jeg da får vite, -og må tenke på....
Ikke liker jeg store forsamlinger, virvar, -og mye lyder...
JEG ER SÆR..
Jeg takler ikke stress jeg ikke lager selv, -eller mange oppgaver på en gang...
Er avhengig av harmoni i mine omgivelser... 
Rot = stress...
Jeg trives i eget selskap, -i tussmørket.. -og stillheten...
-er en asosial røyker (-det er skikkelig unormalt)
Alle vet at jeg ikke fikser å gjøre to ting samtidig...
-osv...osv...

Og... -jeg får faktisk vondt når jeg ser noen stryker en katt mot hårene...
-snodig...-men helt sant...-jeg kan kjenne det, -selv om jeg vet det er helt umulig...

Man skal kjenne seg selv...
-og jeg kjente meg altså igjen i mye av dette...
Jeg vil vel si jeg har lært å leve med det (meg -og min særhet)  -til en viss grad...
-det å ev. ta hensyn til det (-ta det med i beregningen liksom) lykkes nok ikke like godt alltid...
Men stort sett så har jeg vel funnet ut av hvordan jeg virker...
-så om det så har et navn gjør lite fra eller til....

Men at noen er høysensitive, at det er medfødt og kan oppdages tidlig...
-burde selvsagt opplyses mer...
Spesielt til for. eks. småbarnsforeldre....-barnehager og skoler...

Den biten med at man lett kan bli oppfattet som sære, sutrete og vanskelige barn...
-når man egentlig bare reagerer naturlig på omgivelsene og sin sensitivitet...
At de vokser opp med tro på at de ikke er som andre og føler seg unormale....
-og får skadet sin selvfølelse... 

Det burde jo være fullstendig unødvendig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...