søndag 1. mars 2015

2015

-jeg har nesten levd i 50 år....
Det er litt rart å tenke på, -men det er liksom ingen krise...
-jeg føler meg ikke så gammel som hodet mitt forteller meg at 50 år egentlig er...
Dessuten så er jeg jo så stolt av å være "BESTEMOR" 
-så hvorfor skulle over 50, -eller mine gråe hår -og rynker være noe feil...

Det som føltes litt feil når dette året startet....
-var at jeg fremdeles sitter her å begrenser meg selv og det jeg har lyst til...
At jeg ikke våger å gjøre ting, -ser hinder heller enn muligheter...
-jeg burde jo ikke være feig når jeg snart når en så respektabel alder...

Så... -jeg bestemte at jeg dette året skulle oppleve saker...
-og flytte meg litt ut av komfort sonen og faktisk våge sånt som jeg er litt redd for...
"Egotripp til Marokko"
-er altså en feiring av mine 50 år...-litt på forskudd...
Senere i år skal jeg feire meg selv og mine år litt mer...
-helt hvordan vet jeg ikke enda...

En idé var å prøve å få til 5 turer utenlands, en for hvert tiår ;-) 
-det kan muligens bli vanskelig å få til..-men en tur i August er på plass... 
Den gleder jeg meg også veldig til...-jeg tror den blir varm og super koselig...
-strand, bad og masse Bumpe kos...
Det er jo ekstra hyggelig å kunne glede seg sammen med noen på forhånd liksom..
-i tillegg til å dele opplevelsene på turen, -og minnene i etterkant...

Den "treningsenterer" idéen er også en slik "ut av komfort sonen" sak...
-altså, -våge å gjøre noe jeg egentlig slett ikke tørr...
Om jeg har hatt en (for meg uvitende) indre lyst til å trene er jeg ikke så sikker på...
-men jeg har jo lyst til å føle meg sterk og sprek...

I starten på 2015 satt jeg altså her å følte meg elendig...
-vondt i ryggen og generelt missfornøyd med det meste...
Det var på tide å ta noen tak for å forbedre saker og ting, -fant jeg ut...
-det gikk liksom ikke lenger å sitte å vente på å bli klar...
Siden jeg slett ikke vet hva som bør forandres/forbedres så var det likegodt å begynne....
-ta en sak om gangen liksom...
Jeg følte meg modigere/tøffere i et annet liv (-mine tre år i Sverige)
-og jeg var definitivt mye gladere da....
Noe rart skjer med meg her hjemme, -jeg blir liksom begrenset på en måte...
(-det er sikkert bare noe jeg føler...-og jeg handler, -og blir atomatisk slik)

Det finnes ikke en "vettig" grunn til at jeg skal få personlighets forandring etter hvor jeg bor...
-det sitter kanskje bare i hodet...

I Sverige følte jeg meg fri...sterk, -ganske modig, -glad og helt meg....
-det var jeg igrunnen i Moss også...

Her vest legger jeg "lokk" på, -det danner seg en ekkel snerk over den personligheten...
Jeg vet ikke hvorfor, -eller hvordan... -men følelsen av det er helt tydelig...
-en slags "feighet" -treghet... -og demper på gleden og frihetsfølelsen...

Jeg har fundert over dette i åresvis...
-jeg oppdaget jo ikke forskjellen før jeg hadde flyttet noen ganger...
Først trodde jeg det var at jeg ikke likte meg her....
-men, det gjør jeg jo, -det er her jeg vil bo...-dette som er hjemme...
Jeg liker bare ikke den jeg blir til her...
-det var på en måte mye lettere å puste, -å leve, når jeg ikke bodde her...

Kan det være klimaet her som skaper snerken....
-og... -er det isåfall noe som kan hjelpe mot det, -eller er det noe jeg må leve med ??

Jeg blir ikke klok på dette...
-og er det en "bare i hodet sak" så skal jeg igjen gjøre en innsats til forbedring...
Er det noe fysisk så lever jeg jo med det uansett, da får jeg bare finne meg i at "lokket" finnes..
-og gjøre det beste ut av det...

Dobbel gevist av "ut på tur" pleier jeg jo å oppnå....
-avbrekk fra hverdagen med mye nytt og spennende....
+ Livet blir herlig lett, -og jeg finner igjen min "ekte" personlighet for en stund...
-ofte blir den med hjem igjen også en liten stund før "snerken" legger seg igjen...

Siden jeg skriver og tenker samtidig...
-eller ofte har formulert meg skriftelig før jeg egentlig har funnet ut hva jeg har tenkt...
Så blir muligens dette innlegget noe rotete og usammenhengende...
DETTE ER BARE FUNDERINGER 
Jeg er altså ikke syk, -ikke deppa, -ikke missfornøyd, -ikke nedstemt eller trist...
(-jeg var det i januar, -men da skriver jeg helst ikke)
Jeg er igrunnen ganske glad... -ikke overlykkelig, -men GLAD :-)
-lokket ligger der å demper for "sprudlende, livlig, osv...osv..." -altså ett hakk over...
-som jeg jo vet opprinnelig finnes...
2015 er året for å fjerne snerken :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...